Wednesday 5 October 2016

Unknown Player dan di sebalik kisah 'Nilai Open 2016'

Pada 2hb Oktober lepas,aku telah sertai petandingan catur yg aku rasa tersilap pilih..Hihi.Sebab apa?Sebab yuran RM100.00 dan hadiah untuk untung adalah dpt tempat ke 5 keatas.So,pulangan???Mungkin terdapat beberapa game yg berkualiti ttp selebihnya agak 'mgecewakn'.Sebab 2 point yg aku menang itu adalah dari opponent yg mmbuat kesalahan illigal move lebih dari 5 kali!!!!
So,xkan puas hati dgn game yg kalah kan?Ye.aku puashati sbb ada buat notation dan at least boleh buat homework.
Tp rata2 pemain (lebih dari separuh yg ditemubual) mngatakan perlu ikut brochure/flyer yg diberi iaitu 8 round.Xperlu fikir sbb ada kurang 50 org so kena reduce kan round.Jika ditanya kenapa x bantah masa player meeting??
1.sebab 1st round aku dtg lambat!!pkul 9 mula aku smpai dewan pukul 9.20..memang salah aku.
2.Ada player kata,kuasa 'veto' digunakan?!!..Haha
Untuk record,aku keluar drpd dewan pada pukl 8.20??mlm..sbb mnunggu kwn untk terima hadiah..sori ek..aku bukan tnggu sbb nak dpt hadiah cabutan bertuah...hihi

Ada beberapa peistiwa yg trjadi ketika kejohanan dan sbnarnya aku x suka sgt prkara2 negatif ini brlarutan..Walaubgaimanapun cukup untuk brlaku adil jika kita dptkn penjelasan drpd subjek.Simple.

Bagi aku prkara debate dlm FB atau Whatsapp secara tidak sihat,adalah amat tidak wajar.Untuk brlaku adil,aku berikan kredit kpd pnolong pngadil dgn tindakannya ada dlm buku peraturan.,ada beberapa saksi yg mgatakan 'itu dan ini kpd mutu arbiter tp aku mnyanggah ketika itu' 'Arbiter tu bagus' I ada alibi/saksi ok!!

Tetapi ketika prkara itu dikongsi umum,beberapa komen yg agak tidak sesuai dilontarkan,tidak kira mnyokong atau mmbahan..So aku decide better aku dptkn sendiri pnjelasan kpd beberapa org lama/expert..kesimpulannya???

Trdapat kecelaruan juga mngenai pmbahagian hadiah dimana,ketidak pekaan mngenai siapa yg layak untuk kategori2 trtentu dan siapa yg tiada layak.Kata salah seorng otai 'Ini main belasah je bagi hadiah'..

Pandangan pertama aku silap..Bg aku yuran rm100.00 tu agak mahal,event brjaya kerana dibantu dgn under age group yg disertai ramai.

Berbalik kepada tajuk asal..Unknown player ni siapa???


NameMOHD HAFIZUL BIN ISHAK
Starting rank43
Rating0
Rating national0
Rating international0
Performance rating2155
Points5
Rank3
FederationMAS
Ident-Number0

Rd.Bo.SNoNameRtgFEDPts.Res.
12121Asrul Sharaff Omar1755MAS4,0s 1
21117Muhd Irfan Haqqim Azhar1799MAS3,5w 1
345Ng Jen Sheng2021MAS2,5s 1
419Muhd Nabil Azman Hisham1906MAS4,0w 0
566Emir Rusyaidi Ahmad Nazari1985MAS3,0s 1
6414Yeoh Chin Seng1825MAS3,5w 1

No comments:

Post a Comment